Teknikbloggen

Nyheter, webb och handel

Köp iPhone med mobilabonnemang – Vad innebär det?

”Köp iPhone med mobilabonnemang och delbetala under 24 månader!”

I liknande ordalag marknadsför flera mobiloperatörer försäljningen av iPhone för locka till sig kunder som inte vill, eller kan, betala kostnaden för kontantköp. Men vad innebär detta upplägg? Är det billigare eller dyrare än kontantköp? Vad innebär delbetalningstiden?

Vad innebär upplägget?

Köp iPhone med mobilabonnemang och betala en fast månadsavgift för telefonen varje månad samt en fast avgift för abonnemanget. Dessa summor brukar slås ihop vilket innebär att operatören kan presentera kostnaden på följande sätt:

  • 750 kr i 24 månader
  • Därefter 299 kr i månaden

Detta innebär att avbetalning på telefonen sker under 24 månader vilket alltså skapar en förhöjd månadskostnad.

Om delbetalningen vill avbrytas?

Utifrån svensk lag har kunden alltid rätt att bryta en delbetalning i förtid. Detta genom att betala in hela kvarvarande beloppet. Eftersom skulden är återbetald är telefonen helt betald.

Nytt eller befintligt abonnemang

Köp iPhone med mobilabonnemang – oavsett om abonnemanget är nytt eller befintligt. De som exempelvis har abonnemang hos Hallon kan gå in på operatörens hemsida och söka upp den iPhone som önskas köpas. Den kan därefter tecknas via delbetalning varpå kostnaden kommer att presenteras tillsammans med ordinarie mobilräkning. På detta sätt får personen en ”förhöjd månadskostnad”.

Blir det billigare eller dyrare?

Hos flera operatörer blir priset samma. En person som betalat hela summan på en gång och sedan tecknat ett abonnemang betalar alltså lika mycket för telefonen som den som valt att köpa iPhone med delbetalning och tillhörande abonnemang.

Hos andra operatörer kan det skilja något i pris beroende på att de kan ge rabatt om längre abonnemang tecknas som därmed har lång bindningstid.

Många operatörer har däremot inte någon bindningstid vilket innebär att de inte ger någon rabatt. Hade de gett rabatt vid delbetalning hade annars kunden kunnat teckna detta alternativ och sedan återbetalat allt i förväg – och fått billigare än att köpa kontant.

Köp iPhone med mobilabonnemang hos…

Det är möjligt att teckna abonnemang med delbetalning på telefon hos bland annat:

  • Hallon
  • Tre
  • Halebop
  • Telenor
  • Tele2
  • Telia

Jämför både olika abonnemang och vilken förhöjd månadskostnad som delbetalningen innebär. Det är även viktigt att kontrollera vad som händer om mobilabonnemanget önskas bytas till annan operatör. Går det fortfarande att bibehålla avbetalningen på telefonen hos tidigare operatör?

Tre olika upplägg på distansutbildning

En distansutbildning kan idag vara utformad på ett flertal olika sätt. Vilket format som är bäst beror framförallt på hur eleven tar till sig kunskap men även var personen bor, kommunikationsmöjligheter m.m. Här presenteras tre olika alternativ.

Högskola – Läs högskolepoäng på distans

De flesta högskolor har både enstaka kurser och hela program på distans. Ansökan sker två gånger per år till de utbildningar som sedan börjar på vår- eller höstterminen. Fördelen med högskola är att det ställs höga krav på lärarna samt att dessa utbildningar väger tungt när sedan jobb ska sökas på arbetsmarknaden. Exempelvis går det inte att få läkarlegitimation utan högskole- eller universitetsutbildning. Nackdelen är att det kan vara svårt att komma in. Antagning kan ske via:

  • Gymnasiebetyg
  • Högskolepoäng
  • Arbetslivserfarenhet

Folkhögskolor – Komplettera eller fördjupa

I likhet med högskolor erbjuder många folkhögskolor utbildningar på distans. Dessa studier ger generellt rätten till CSN-lån och bidrag. För personer som inte har komplett gymnasiebetyg, eller behöver komplettera sina betyg, är Folkhögskolor en vanlig väg. Men det går även att gå dessa för att fördjupa sina kunskaper inom något specifikt område. Detta inte minst kreativa ämnen så som musik, slöjd, graffiti eller skrivande.

Videoformat – Distansutbildning med stor flexibilitet

Ett annat alternativ är att teckna abonnemang på videoplattformar som erbjuder distansutbildning via lektioner i videoformat. Med ett abonnemang ges tillgång till samtliga videolektioner som ligger på plattformen – samt de som tillkommer under abonnemangstiden.

Fördelen med detta tillägg är flexibiliteten och tillgängligheten. Med ett abonnemang ges tillgång till samtliga videoklipp, inom alla utbildningskategorier – året om, dygnet runt. Vem som helst kan teckna abonnemang så tillgängligheten är betydligt större än med högskoleutbildningarna.

Att gå distansutbildning i detta format innebär att eleven själv väljer i vilken omfattning som materialet ska användas. Det kan exempelvis innebära att eleven ser första lektionen för att få en överblick och därefter ser samma lektion igen men pausar och utför momenten på egen hand. Detta exempelvis på en utbildning som lär ut programmering, grafisk design eller skrivprocesser.

Yrkesutbildning på distans

Yrkesutbildningar är utformade för att de som går dessa ska bli eftertraktade på arbetsmarknaden. Detta främst inom praktiska yrken så som exempelvis dramapedagog, lärarassistent eller massageterapeut.

Fördelen är att gå en distansutbildning via detta alternativ är att det ökar chansen att få jobb. Nackdelen är att de ofta får bekostas med egna medel vilket alltså betyder att de blir relativt dyra.

Vilka är fördelarna med att ha övervakningskamera i hemmet?

I dagens samhälle är det inget ovanligt att privatpersoner skyddar sina hem med larmsystem av olika slag. Till många av dessa system kan man välja till övervakningskamera – något som för vissa kan kännas onödigt medan det för andra är en självklarhet. För den som tvekar kommer här några fördelar med att låta installera en eller flera kameror i hemmet.

Ökad trygghet

En övervakningskamera kan ge en ökad trygghet på samma sätt som till exempel ett inbrottslarm. Man vet att kameran sitter där den ska och gör sitt jobb och för den som ofta känner en oro hemma kan detta räcka långt. Kort och gott kan det ge en ökad trygghet – både när man befinner sig i hemmet och när man inte gör det.

Håller koll på hemmet

Bara vetskapen om att man har en övervakningskamera kan som sagt verka lugnande men förutom det gör den såklart också ett viktigt jobb. En kamera gör att man kan hålla koll på sitt hem, även när man inte är hemma. Dom flesta övervakningskameror som finns idag kan styras direkt via mobilen och känner man för att titta in i sitt hem av någon anledning så har det aldrig varit enklare.

Kan verka avskräckande

En annan fördel med att ha övervakningskamera hemma är att det kan verka avskräckande för eventuella tjuvar. Att kameran syns, eller att det finns skyltar som visar att området är bevakat, kan såklart vara en förutsättning för att detta ska fungera. Men ser tjuven att det finns en övervakningskamera inser denne troligen också att det finns en stor risk att fastna på bild eller video – och därmed kanske det tänkta brottet uteblir.

Skulle ett brott begås ändå och fångas av kameran kan det finnas större chans att reda ut det och att ta fast gärningspersonen, vilket såklart också en fördel även om det kan kännas förödande att bli utsatt för ett brott.

Så ser reglerna för övervakningskamera i hemmet ut

Det finns flera fördelar med att ha kamerabevakning i sitt hem men det finns också en del saker att tänka på om man planerar att installera en eller flera kameror. Man bör såklart tänka på placeringen av den anledningen att kameran eller kamerorna ska göra så stor nytta som möjligt men här finns också regler att följa:

  • Kameran får inte ta upp bild från allmänna områden
  • Kameran får inte ta upp bild från någon grannes fastighet/tomt

Outsourca kundservice – här är fördelarna

Att outsourca kundservice innebär att man som företag låter en tredje part ta hand om just kundservicen inom företaget. Det är lätt att tro att det skulle vara både krångligt och dyrt att göra på det sättet men det behöver det inte alls vara. Faktum är att det i dom flesta fall är både flexibelt, effektivt och billigare än att ha egenanställd personal på plats. Läs mer om fördelarna med outsourcing här:

  • Hur det sparar tid
  • Hur det är en kostnadseffektiv lösning
  • Hur det är flexibelt

Att outsourca kundservice är tidsbesparande

Att ha en fungerande kundservice är viktigt inom många branscher och för många olika typer av företag – och för att nå dit krävs i regel väldigt mycket tid och dessutom mer kompetens än man kan tro. Till exempel kan det vara bra om kundtjänsten hanterar flera olika språk, beroende på hur kundkretsen ser ut, men det är också viktigt med rätt bemötande.

Genom att outsourca kundservice till en tredje part kan man alltså spara tid att lägga på andra saker inom företaget. Kundservicen är trots allt för många ”ett nödvändigt ont” som kanske inte ens hinns med som det borde, eftersom ett företag kräver mycket tid och kraft redan utan den delen.

Bra för plånboken

Att outsourca kundservice på ett företag sparar inte bara på tid – utan i många fall även pengar. Detta framförallt eftersom det skapar en rörlig kostnad helt utifrån hur omfattande som tjänsten anlitas.

Många av de företag som erbjuder tjänster inom outsourcing tar ett fast timpris oavsett om det är vardag, helg, dag eller kväll. Kort och gott kan man säga att det finns pengar att spara inom företaget, oavsett om det är ett stort eller litet sådant.

Flexibel lösning

Den som väljer att outsourca kundservice kan lägga scheman och annat med stor flexibilitet. Man väljer helt enkelt själv när och hur mycket man vill att personalen ska arbeta.

Kanske har man tillgång till någon som kan ansvara för kundservicen på vardagarna under den vanliga arbetstiden samtidigt som det finns ett behov av kundservice under till exempel kvällar och helger. Då kan man välja att outsourca bara den delen.

Detsamma gäller om man har en blandning av intensiva och lugna perioder inom företaget och behöver justera personalmängden utifrån det.

Allt om renovering på internet

Är det någonstans man kan hitta allt om renovering så är det troligen på internet. Här finns både amatörer och proffs som delar med sig om alltifrån tips och idéer till hela projekt från början till slut och det kan man lära sig mycket av genom att bara läsa och kolla på eventuella bilder. Här följer tips på hur man hitta information och inspiration för renovering – på internet.

Kan man lära sig allt om renovering?

Nja, man kanske inte kan lära sig allt om renovering men man kan i alla fall lära sig mycket. Begreppet renovering är brett och det kan handla om alltifrån att måla om en möbel till att bygga ut ett hus och det finns nog ingen som kan precis allt – inte ens den mest erfarna hantverkaren.

Däremot finns det en chans att lära sig allt om renovering när det gäller specifika projekt och mycket kan man alltså läsa sig till på internet. Det är en bra källa för både kunskaper och inspiration inför olika typer av renoveringsprojekt och det skadar aldrig att läsa på innan man påbörjar något nytt – oavsett om man har erfarenhet eller inte. Det finns säkert en och annan hantverkare som gör detsamma – alltså använder internet som ett sätt att skaffa nya kunskaper inför ett jobb.

Hitta information och inspiration

För den som vill lära sig allt om renovering, eller åtminstone så mycket som möjligt, inför ett specifikt projekt, finns många bygg, – och renoveringsbloggar som skriver om just det. Man kan få bra tips inför specifika projekt och man kan absolut hitta information som ger nya kunskaper inför det.

Nedan följer några exempel på innehåll som kan finnas på en sådan blogg:

  • Saker att tänka på inför ett renoveringsprojekt
  • Olika regler kring om, -och tillbyggnader
  • Steg för steg instruktioner för olika projekt

Allt om renovering finns kanske inte samlat på en och samma blogg eller sida men för den som har tålamod att leta på olika ställen finns chansen att lära sig mycket. Ett annat sätt att lära sig är såklart att prova sig fram men då gäller det också att man är beredd på att behöva lära sig av sina misstag. Det tar kanske lite längre tid än om det hade blivit rätt från början men provar man inte så lär man sig inte heller något nytt!

Fraktkompaniet via WooCommerce

WooCommerce är ett mycket vanligt E-handelssystem som kan användas av företag som har WordPress som CSS-system. En stor fördel med WordPress är att tusentals olika plugin kan installeras varpå olika funktioner automatiskt skapas. Med ett plugin går det exempelvis att få WooCommerce att interagera med Unifaun varpå logistikordrar till Fraktkompaniet skapas.

Installation av Woo Pacsoft Unifaun

  • Logga in på webbplatsen via webbplatsensnamn.se/wp-admin
  • Gå till Plugin
  • Välj ”Lägg till”
  • Sök efter ”Woo Pacsoft Unfaun”

När det är installerat behöver det även aktiveras. Därefter måste tillägget ”Orderkoppling” skapas hos Unifaun varpå kunden kommer från en API-nyckel. Nyckeln anges i inställningarna till detta plugin – tillsammans med användaruppgifterna till Unifaun. Därefter kommer orderkopplingen vara aktiv.

Funktion – WooCommerce till Fraktkompaniet

Grundfunktionen som skapas, med detta plugin, är att information automatiskt kan föras över från WooCommerce till Unifauns logistikplattform. Utan att företagaren behöver göra något kommer därmed kundens leveransadress (som anges vid beställning) föras vidare till Unifaun där automatiskt olika logistikordrar kommer att skapas för att användas vid försändelser med Fraktkompaniet.

Fördelen är alltså den automatisering som sker, dvs. skapandet av de logistikordrar som används till Fraktkompaniet. Däremot är Unifaun en bred logistikplattform som erbjuder kopplingar med de allra flesta större logistikföretagen. Det är alltså lika enkelt att skapa liknande kopplingar till en rad av de företag som utför logistik – både svenska och utländska aktörer.

Flexibelt utifrån inställningar

Systemet har flera flexibla inställningar som innebär att företagaren kan välja hur/när fraktsedlarna ska skapas. Exempelvis:

Auto eller Manuellt

Ska den information som anges vid beställning direkt skickas över till Unifaun, från WooCommerce, och där användas för att skapa logistikordrar? Eller önskas detta ske enbart vid manuell åtgärd?

Notifiering eller inte

I inställningarna går det att aktivera notifieringar. Det innebär att kunden får SMS alternativt E-post när paketet är skickat med Fraktkompaniet. Det går därmed att spåra försändelsen enkelt till den är framme. Notifiering är ett tillval i Unifaun som även kan användas av företag som inte har orderkopplingen.

Samma eller separata paket

Det går att välja om samtliga varor ska skickas i ett och samma paket eller om vissa varor ska skickas separat. Detta är något som ställs in via det plugin som skickar informationen vidare till Unifaun.

Testa dig fram

För att göra det enkelt finns ett testläge som kan användas till att man är trygg i hur det fungerar.

Electronic Identities – en växande ID-lösning

Samhället har sedan internets uppkomst blivit alltmer digitaliserat. Många arbeten utförs nu på internet, köp av olika produkter sker numera genom ett trådlöst kort och allt fler butiker stänger ner sina fysiska butiker för att istället öppna upp för onlineförsäljning. Ett steg vidare i utvecklingen är så kallade electronic identities, där man redan kommit en bit på vägen.

I Sverige är den kanske vanligaste typen av elektronisk identifiering den som sker genom mobilt bank-id, som kan användas för många saker. Bland dess funktioner finns möjligheten att genomföra betalningar, logga in på särskilda hemsidor där ens personuppgifter används, men även för att verifiera ens identitet i andra situationer. Som man hör på namnet är ett mobilt bank-id kopplat till ett bankkonto, men nu finns även andra typer av elektroniska identiteter. 

Typer av electronic identities

Det finns egentligen inga hinder för att omvandla olika typer av identitetshandlingar till elektronisk. Både kunskap och teknik finns tillgänglig som gör detta möjligt. Däremot bör extra hänsyn tas till de allra viktigaste formerna av ID, såsom passet. Ett pass är den identitetshandling som har högst krav på säkerhet, eftersom man kan både använda det för att verifiera sin identitet men även för att resa. Men tack vare dagens kunskap går det att skapa ett säkert elektronisk pass, precis som med andra ID-handlingar. Här innefattas även körkort och ID-kort som utförts av banken eller liknande. 

Electronic identity – vilka är fördelarna

Det var för ungefär 20 år sedan som elektronisk identitet först kom ut på marknaden. Sedan dess har mycket hänt och fördelarna med denna typ av elektronisk identitet har visat sig vara många. Numera har ungefär 90 % av den svenska befolkningen ett sådant ID, och ibland är denna typ av identifiering ett krav. Det kan verka lite märkligt, men om man kollar på fördelarna blir det tydligt. Ett elektronisk ID är nämligen: 

  1. Smidigt
  2. Säkert 
  3. Mindre risk för ID-stöld 

Ett elektronisk ID är smidigt då man inte behöver ha med sig någon fysisk form. Då de flesta har med sig någon form av elektronisk apparat kan ID vara med ständigt. På så sätt kan många företag även erbjuda E-tjänster, vilket inte tidigare gick då man behövde kontrollera ID på en fysisk plats. Dessutom har säkerheten ökat och risken för ID-stöld är mindre. Detta eftersom det krävs ett personligt lösenord för att få tillgång till ID-handlingen, samt att verifieringsprocessen är skyddad av olika datorprogram.

Mer information: https://zignsec.com/products/electronic-identities/

Vad är mobilt bredband?

Vad är mobilt bredband?

Ett mobilt bredband är ett sätt att kunna använda internet från telefon eller surfplatta. Tekniken är densamma som telefonen använder och hastigheterna är direkt beroende på täckning såväl som på det abonnemang som används.

Genom åren har det funnits flera olika sätt att använda internet. Alltifrån långsamma modem till adsl och fiber. Att ha tillgång till internet är för många en förutsättning för det sociala livet såväl som för att kunna hantera arbetet på ett effektivt sätt. Samtidigt är det få som har större inblick i vad för mobila bredbandslösningar det finns att beställa. När man väljer mobilt bredband kan man tänka igenom vad för internetanvändning man är van vid. Kanske behöver man ett snabbt och väl tilltaget mobilt bredband för att kunna skicka filer eller ta emot information? Andra behöver i första hand ett snabbt och tillförlitligt mobilt bredband för att kunna hantera mail även när de inte är i närheten av datorer. I det senare fallet kanske inte volym är av samma vikt som i det förra.

Snabbt mobilt bredband

De flesta har vid ett eller annat tillfälle kunnat höra om diverse frekvensband i samband med diskussioner som rör mobilt bredband. Känner man inte till skillnaderna, kan det vara lätt att fatta snabba beslut utifrån bristfällig data. De varianter som nämns finns här:

  • 2G – 10 Kbps
  • 3G – 384 Kbps
  • 4G – 0.1-1 Gbps
  • 5G – 10 Gbps

Viktigt att komma ihåg är att man inte kan räkna kallt med dessa hastigheter. Det finns en uppsjö faktorer som påverkar det faktiska hastigheten.

Jämför tjänster inom mobilt bredband

Det finns många olika leverantörer av mobilt bredband på den Svenska marknaden. Flera av dessa delar nät, men har olika kundfokus. Därför kan man finna en rad olika avtalsförslag utformade efter olika målgrupper. Skulle man vid något tillfälle få slut på internetdata kan man i regel komplettera med ytterligare och tillfälliga köp. Hur dessa debiteras varierar stort. Att besöka en sida för jämförelser av mobilt bredband är ofta ett snabbt sätt att få vidare information.

Vad är assistansmatchning?

Assistansmatchning innebär att ett företag ”matchar” dina behov mot den vård som privata assistansbolag kan erbjuda. Företag som erbjuder denna tjänst heter assistansförmedlare.

När lånen ska omförhandlas, priserna ska jämföras på elektronik, elbolaget bytas eller snickare anlitas… Idag finns det tjänster för de flesta jämförelser som behöver ske i vardagen. Det gäller även när det är dags att välja assistansbolag.

Matchning – Vilket assistansbolag passar dig?

När en person har fått godkänt för att få personlig assistans, eller vill byta assistansbolag, kan en assistansmatchning genomföras. Det innebär helt enkelt att man får hjälp från en assistansförmedling att hitta en eller flera assistansbolag som passar utifrån behoven som man har gällande vårdhjälp. Så här går du tillväga:

Kontakta assistansförmedlaren
Kontakta en assistansförmedlare som är aktiv inom det område där du bor.

Matchning sker
I samtal med denna förmedlare kommer en behovsprofil att skapas. Det är denna profil som sedan matchas mot flera olika privata assistansbolag och deras verksamhet. Ibland kan det därmed bli flera bolag som kan utföra hjälpen medan det i andra fall enbart blir ett par få.

Bestäm själv
Efter att matchningen är klar presteras de assistansbolag som är relevanta. Nu kan du välja utifrån de bolag som rekommenderas. Man kan självklart diskutera frågan djupare med den assistansförmedlare som erbjuder tjänsten för att känna sig säkrare på det val som sker.

Assistansmatchning – En av flera tjänster hos assistansförmedlaren

Den tjänst som assistansförmedlare främst erbjuder är så kallad assistansmatchning / assistansförmedling. Med andra ord den tjänst som presenteras ovan. Men dessa företag har även ett par andra tjänster som kan utnyttjas av personer som precis fått assistans, eller vill få hjälp att få assistans.
När man ansöker om assistans kommer en handläggare från kommunen att komma hem till personen för att där avgöra nivån av behov. I detta läge kan det vara tryggt att ha med sig någon som är insatt i systemet och som kan poängtera speciellt viktig information för handläggaren. Även detta är en tjänst som förmedlaren kan erbjuda.

Utöver assistansförmedling och stöd vid ansökan kan företagen hjälpa till med överklagan. Det händer att personer som egentligen är i behov av hjälp får avslag på sin ansökan vilket kan bero på att man inte lyckats förmedla behovet tydligt nog. Har du detta problem kan du också vända dig till en assistansförmedlare och få hjälp.

Ständigt kontaktbar

I ett samhälle där vi alla ständigt är uppkopplade mot internet kommer ständigt nya tekniska lösningar och nya möjligheter för företagstelefoni. Du och dina medarbetare kan utföra era arbetsuppgifter oavsett var ni befinner er. Medarbetare som reser mycket i jobbet kan med dagens teknik ha tillgång till olika kommunikationssystem, applikationer, tjänster, support och mycket mera. Det finns numera även möjlighet att koppla alla telefonsamtal som kommer in i företagsväxeln till en mobiltelefon. Den nya tekniken hjälper er också att göra besparingar eftersom den ofta kostar mindre än traditionell företagstelefoni. Tänk på att när du tecknar till exempel mobilabonnemang för företag så har du ingen ångerrätt.

Fast företagstelefoni

Fast företagstelefoni kan man få i stort sett hela Sverige. I större städer finns det dock ofta flera operatörer och mer konkurrens om kunderna. I en mindre stad finns det ofta färre alternativ till lite högre priser. Om ert företag ska flytta till ett nybyggt område kan telefonledningen ha tagits bort. Det finns flera olika sätt att få fast företagstelefoni: telefonjacket på traditionellt sätt, bredbandet eller via datauttag i väggen. För fast telefoni betalar du ofta dels en fast kostnad för att vara ansluten till själva telefonnätet dels betalar du för de samtal du ringer, ju mer du använder din telefon desto dyrare blir det.

IP-baserad företagstelefoni

IP star för “Internet Protocol” och är ett sätt att kommunicera via internet. Egentligen finns det ingen tydlig definition av IP-telefoni, men det brukar vanligtvis inkludera begrepp som “bredbandstelefoni” och “internettelefoni”. För att ert företag ska kunna använda IP-baserad telefoni måste ni ha en anslutning till internet. Det finns flera olika typer av IP-baserad telefoni men det som är gemensamt är att alla samtal alltid går via datanätet och inte över telenätet. Överföringen av samtal är helt digital.

Tekniska framsteg

Internettelefoni innebär att du använder ett mjukvaruprogram som finns i din dator när du ringer någonstans. Då behöver man alltid en bredbandsuppkoppling. Kommunikationen fungerar på flera olika sätt, det kan vara från dator till dator, från dator till fast telefon eller mobiltelefon, eller från telefon till telefon. Med ett dataprogram kan du ringa vanliga samtal via datorn. Ringer du en annan dator så måste den du ringer dock ha samma program i sin dator. För många företag är detta en perfekt typ av företagstelefoni. Man kan enkelt koppla headset, mikrofon eller ljudkort till datorn. Man kan också koppla internettelefoni till mobiltelefonen.

För kundsupport och uppföljning är samtalsinspelning för företag någonting som väsentligt förbättrar möjligheterna att förbättra kontakten med kunder. I och med tekniska nya förutsättningar kan man smidigare än tidigare bygga ett bibliotek av samtal. Tjänsten i länken är fullt godkänd. En rekommendation är dock att informera om inspelning av samtalet.

Sida 3 av 4

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén