Att outsourca kundservice innebär att man som företag låter en tredje part ta hand om just kundservicen inom företaget. Det är lätt att tro att det skulle vara både krångligt och dyrt att göra på det sättet men det behöver det inte alls vara. Faktum är att det i dom flesta fall är både flexibelt, effektivt och billigare än att ha egenanställd personal på plats. Läs mer om fördelarna med outsourcing här:

  • Hur det sparar tid
  • Hur det är en kostnadseffektiv lösning
  • Hur det är flexibelt

Att outsourca kundservice är tidsbesparande

Att ha en fungerande kundservice är viktigt inom många branscher och för många olika typer av företag – och för att nå dit krävs i regel väldigt mycket tid och dessutom mer kompetens än man kan tro. Till exempel kan det vara bra om kundtjänsten hanterar flera olika språk, beroende på hur kundkretsen ser ut, men det är också viktigt med rätt bemötande.

Genom att outsourca kundservice till en tredje part kan man alltså spara tid att lägga på andra saker inom företaget. Kundservicen är trots allt för många ”ett nödvändigt ont” som kanske inte ens hinns med som det borde, eftersom ett företag kräver mycket tid och kraft redan utan den delen.

Bra för plånboken

Att outsourca kundservice på ett företag sparar inte bara på tid – utan i många fall även pengar. Detta framförallt eftersom det skapar en rörlig kostnad helt utifrån hur omfattande som tjänsten anlitas.

Många av de företag som erbjuder tjänster inom outsourcing tar ett fast timpris oavsett om det är vardag, helg, dag eller kväll. Kort och gott kan man säga att det finns pengar att spara inom företaget, oavsett om det är ett stort eller litet sådant.

Flexibel lösning

Den som väljer att outsourca kundservice kan lägga scheman och annat med stor flexibilitet. Man väljer helt enkelt själv när och hur mycket man vill att personalen ska arbeta.

Kanske har man tillgång till någon som kan ansvara för kundservicen på vardagarna under den vanliga arbetstiden samtidigt som det finns ett behov av kundservice under till exempel kvällar och helger. Då kan man välja att outsourca bara den delen.

Detsamma gäller om man har en blandning av intensiva och lugna perioder inom företaget och behöver justera personalmängden utifrån det.