Det finns en hel uppsjö av olika sorters reklamprodukter på marknaden idag. Du kan till exempel välja att marknadsföra ditt företag med hjälp av gratis pennor, USB-minnen, kepsar och mängder av andra produkter. Dessa produkter pryds av företagets logga och hjälper dig att bygga varumärkeskännedom samt skapa affärsmöjligheter. Dessutom hjälper de inte bara dig att marknadsföra ditt företag på ett effektivt sätt – de kostar inte heller särskilt mycket pengar att köpa in. Via denna sida finns en utförare som är leverantör av reklamprodukter.

Produkter med reklam på bygger varumärkeskännedom under en lång tid

Syftet med att använda produkter i reklamsyfte är förstås att locka till sig nya kunder samt att bygga upp varumärket. De allra flesta av oss uppskattar att få en gratis produkt som vi kan ha nytta av. Istället för att kasta denna i papperskorgen sparar vi den och ger på så vis företaget exponering under en lång tid framöver. Därför är de användbara när det kommer till att bygga varumärkeskännedom, oavsett om ditt företag är nystartat eller etablerat.

3 ytterligare fördelar med att använda reklamprodukter i marknadsföringssyfte

Det finns även fler fördelar med att använda reklamprodukter i marknadsföringssyfte. Några exempel på sådan är att dessa produkter:

  • Är kostnadseffektiva. Om du jämför kostnaden för inköp av profilprodukter att skänka bort jämfört med andra former av marknadsföring inser du snart att de är kostnadseffektiva. Du får helt enkelt mycket reklam för pengarna när du använder dig av sådana för att marknadsföra ditt företag. Tillverkarna kan nämligen ofta hålla nere priserna när du köper större kvantiteter. Detta tillsammans med det faktum att de verkligen för fram ett budskap till mottagarna gör kostnaden per intryck (CPI) väldigt låg.
  • Bygger kundlojalitet. Kunder som får användbara produkter med reklam för ditt företag blir ofta mer lojala gentemot företaget. Som tack för produkterna vill de vanligtvis hjälpa dig i gengäld. För att så ska vara fallet är det förstås viktigt att produkterna ifråga är användbara, välplanerade och innovativa. Sådana gör ett större avtryck hos mottagaren än mer generiska reklamprodukter.
  • Driver försäljning. Ytterligare en fördel med dessa produkter är att de kan driva försäljning. De fungerar i mångt och mycket som visitkort men ger ofta bättre resultat. Detta då kunderna använder dem varje dag istället för lägger dem i en skrivbordslåda och glömmer bort dem.