Som småföretagare, speciellt som nybliven, så kan marknadsföringen vara det som avgör om verksamheten klarar sig eller inte. Många väljer att marknadsföra sig i sökmotorer idag. I den här texten gör vi en sökning på ”Städfirma i Göteborg” som exempel, och berättar mer om hur den marknadsföringen kan se ut.

Snabbt om bl.a.:

  • Konvertering på sökordsannonser
  • Kostnader

Potentiellt hög konvertering när man annonserar i sökmotorer

Något som gör det eftertraktat att annonsera i sökmotorer för en städfirma i Göteborg är den potentiellt höga konverteringen. När du annonserar i lokaltidning eller lokalradion, är det sannolikt att de flesta du når ut till varken behöver eller vill ha städhjälp.

Så är inte fallet med att annonsera på utvalda sökord. Du syns då precis när den potentiella kunden söker efter den tjänst du erbjuder. Som städentreprenör kommer du inte vara ensam om det – det finns fler konkurrenter, vilket driver upp kostnaden för varje besökare du drar in till din hemsida.

Kostnaden för att annonsera på ”Städfirma i Göteborg” varierar

När du marknadsför dig i sökmotorer betalar du normalt per klick. På ett sökord som ”Städfirma i Göteborg” kan du räkna med att det kommer vara förhållandevis dyrt att dra in besökare till firmans hemsida genom sökannonser.

Ett vanligt upplägg är nämligen att priserna styrs av, och uppdateras regelbundet i enlighet med, marknaden och konkurrensen om annonsplatserna. I städbranschen kan varje konvertering potentiellt vara värd mycket pengar, så det gäller att ta fram firmans plånbok om man vill ha en stark och kontinuerlig närvaro i de stora sökmotorerna.

Är så starkt konverteringsdriven PR alltid den rätta vägen att gå?

Givetvis finns det olika åsikter i den här frågan. Många menar att det för mindre tjänsteföretag, till exempel en liten städfirma i Göteborg, kan vara mest effektivt att satsa på starkt konverteringsdriven marknadsföring. Man har inte samma behov eller potentiell ROI av att etablera medvetande om varumärket som ett stort företag kan ha.

Många skulle skriva under på att det är en sämre investering för ett litet städbolag i Västsverige att betala dyra pengar för en annonsplats i TV på bästa sändningstid, till exempel. Däremot skulle det kunna vara en bra investering för, säg, ett stort IT-företag (typ en sökmotor) som har mindre behov av direkta säljkonverteringar, och som istället kanske tjänar mer på att öka sitt etablerande i folks medvetande generellt.