I ett samhälle där vi alla ständigt är uppkopplade mot internet kommer ständigt nya tekniska lösningar och nya möjligheter för företagstelefoni. Du och dina medarbetare kan utföra era arbetsuppgifter oavsett var ni befinner er. Medarbetare som reser mycket i jobbet kan med dagens teknik ha tillgång till olika kommunikationssystem, applikationer, tjänster, support och mycket mera. Det finns numera även möjlighet att koppla alla telefonsamtal som kommer in i företagsväxeln till en mobiltelefon. Den nya tekniken hjälper er också att göra besparingar eftersom den ofta kostar mindre än traditionell företagstelefoni. Tänk på att när du tecknar till exempel mobilabonnemang för företag så har du ingen ångerrätt.
Fast företagstelefoni
Fast företagstelefoni kan man få i stort sett hela Sverige. I större städer finns det dock ofta flera operatörer och mer konkurrens om kunderna. I en mindre stad finns det ofta färre alternativ till lite högre priser. Om ert företag ska flytta till ett nybyggt område kan telefonledningen ha tagits bort. Det finns flera olika sätt att få fast företagstelefoni: telefonjacket på traditionellt sätt, bredbandet eller via datauttag i väggen. För fast telefoni betalar du ofta dels en fast kostnad för att vara ansluten till själva telefonnätet dels betalar du för de samtal du ringer, ju mer du använder din telefon desto dyrare blir det.
IP-baserad företagstelefoni
IP star för “Internet Protocol” och är ett sätt att kommunicera via internet. Egentligen finns det ingen tydlig definition av IP-telefoni, men det brukar vanligtvis inkludera begrepp som “bredbandstelefoni” och “internettelefoni”. För att ert företag ska kunna använda IP-baserad telefoni måste ni ha en anslutning till internet. Det finns flera olika typer av IP-baserad telefoni men det som är gemensamt är att alla samtal alltid går via datanätet och inte över telenätet. Överföringen av samtal är helt digital.
Tekniska framsteg
Internettelefoni innebär att du använder ett mjukvaruprogram som finns i din dator när du ringer någonstans. Då behöver man alltid en bredbandsuppkoppling. Kommunikationen fungerar på flera olika sätt, det kan vara från dator till dator, från dator till fast telefon eller mobiltelefon, eller från telefon till telefon. Med ett dataprogram kan du ringa vanliga samtal via datorn. Ringer du en annan dator så måste den du ringer dock ha samma program i sin dator. För många företag är detta en perfekt typ av företagstelefoni. Man kan enkelt koppla headset, mikrofon eller ljudkort till datorn. Man kan också koppla internettelefoni till mobiltelefonen.
För kundsupport och uppföljning är samtalsinspelning för företag någonting som väsentligt förbättrar möjligheterna att förbättra kontakten med kunder. I och med tekniska nya förutsättningar kan man smidigare än tidigare bygga ett bibliotek av samtal. Tjänsten i länken är fullt godkänd. En rekommendation är dock att informera om inspelning av samtalet.
Lämna ett svar